Friday, July 19, 2013

Terokai Sistem Suria Secara Interaktif!

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Harap murid-murid cikgu sentiasa berada dalam keadaan baik dan sihat. Kali ini, cikgu akan kongsikan satu laman web interaktif yang sangat menarik. Inginkah kamu semua mengembara ke sistem suria dan melawat setiap planet-planet yang menakjubkan? Tidak perlu roket untuk ke angkasa kerana dengan hanya butang klik, kita boleh melihat dan mengetahui dengan lebih lanjut mengenai setiap planet-planet dalam sistem suria kita. Apa tunggu lagi jum!

Pertama sekali, kamu perlu ke laman web ini http://www.sunaeon.com/ tunggu beberapa saat untuk ia siap muat turun. Kemudian ikut sahaja arahan seterusnya.


Sekiranya perlu, minta guru, ibubapa , kakak atau abang membantu kamu menerokai laman web tersebut.




Halakan sahaja cursor kamu pada mana-mana planet dan klik. Planet yang kamu pilih akan difokuskan. Kamu boleh baca info terperinci yang menarik bagi setiap planet dalam sistem suria kita. Senang dan menarik!



Klik pada imej planet dan gerakkan ke kiri, kanan, atas dan bawah untuk melihat sudut planet secara 360 darjah. Menarik bukan?


Laman web interaktis sistem suria ini sudah pasti dapat memberikan kamu pelbagai informasi dan pengetahuan mengenai planet-planet dalam sistem suria secara terperinci. Mintalah bantuan ibubapa, kakak atau abang dan juga guru dalam kelas kamu untuk membantu kamu menerokai laman web interaksi ini. Semoga ianya memberikan manfaat. Selamat mencuba!


Ditulis oleh,
Cikgu Shamsudin. :D













No comments:

Post a Comment